A jelenlegi időszakban még inkább figyelmesebben kell követnünk a vállalkozásunk folyamatait, rendszereit. Tudom, ebben a zűrzavaros időszakban ez nem olyan könnyű feladatnak tűnik elsőre, de sokat segíthet a hibák elkerülésére. Persze a hibákat mindig lehet javítani, csak az nem mindegy kicsi vagy nagy hibát hárítunk. Ha figyelünk, akkor nagy valószínűséggel a hibákat ki tudjuk kerülni és vállalkozásunkat növekvő pályára állíthatjuk. És el is érkeztünk az első ponthoz:

1 Ha a vállalkozásunk nem növekszik

Mindennek a természetes állapota a növekedés. Ha megnézzük a természetet, minden növekszik és változik. Ilyen egy vállalkozás is. Időnként növekszik, vagy változik és más irányban növekszik. Nem mindig a bevétel a mérőszám a növekedésre. Időnként a munkatársaink számát növeljük, növelhetjük a profitot, bővíthetjük a termékeink számát, ügyfeleink számát, vagy épp a hálózatunk egységeit. A lényeg a növekedés. Ha megállt, keresd meg az elakadás okát és azon változtass. ( Külső körülményekre hivatkozás „nem ér”)

2. Kellemetlen közösségi morál a munkatársaid között

Amikor egy cégen belül jó a hangulat, támogató kollégákkal vagyunk körülvéve a munka is sokkal hatékonyabb. Ha a munkatársak között nem a pozitív kommunikáció a norma, bizony az kihat az egész működésre. Egyszer egy ismerősöm, rájött, hogy változtatnia kell ezen a területen, de arra jutott, hogy attól az embertől kell megválnia aki eddig a jobb keze volt. Sokáig húzta-halasztotta a döntést és a lépést. De miután megtette, az irodában megváltozott a hangulat, az egymáshoz való viszonyuk a kollégáknak és elkezdett hatékonyabban működni a vállalkozás. Ezek mind nehéz döntések, de úgy hiszem, a jelenlegi helyzetben nincs helye a nagy kompromisszumoknak.

3. Ügyfelek elégedetlensége

Ha kicsit is érintetted a marketing területét, biztosan találkoztál már a „legendás ügyfélélmény” kifejezéssel. Sajnos még nem elterjedt, de egyre több jó példa van erre, hogy odafigyelnek a vásárlókra, ügyfelekre, üzleti partnerekre a kis- és közepes vállalkozások is. Órási ereje van a növekedésben. Emberi természet, ha jól érzed magad valahol, akkor oda visszamész. Ha nem bánnak jól veled, akár kiteregetheted a socialmédiában hirtelen felindulásból az érzéseidet, tapasztalatod. Jó, ha megvizsgáljátok ezt a területet is. Akár kérj visszajelzéseket, vagy mérd a visszatérő ügyfelek, vevők, partnerek százalékos arányát, értékelését. Ha kevés a százalék, vagy sok negatív visszajelzés érkezik, mindenképp tegyél lépéseket annak érdekében, hogy ez pozitív legyen a mérlegedben.
Nemrég foglaltam egy szállást egy erre specializálódott közösségi oldalon. Meglepően magas pontszámmal értékelték, a szállást és a szállásadót is. A valóság viszont nem teljesen volt azonos az értékeléssel. Csalódott voltam. Nem fogom sem ajánlani másoknak, sem visszatérő vendég lenni. Valószínűleg az ismerőseit kérte meg az értékelésre….

Mindhárom terület elengedhetetlen megvizsgálni hogy ne csak túléld a válságot, hanem nyertese legyél!