Mi kell egy vállalkozás eladásához?

i,alapul Valamilyen motiváció, egy cél amiért egy ilyen nagy döntést hoz a tulajdonos. Van aki maga folytatja le az eladást, de aki igazán jól szeretne kiszállni, rábízza a szakemberekre, vagyis egy csapatra akik ezzel foglalkoznak nap mint nap. Miben segíthet a szakértői csapat?

– Az ár meghatározásában

– és a tranzakció lebonyolításában.

Az ár meghatározásánál nagyon sokan csak az EBIDTA- t veszik alapul. Vagyis, az adózatlan nyereséget veszik alapul és annak az x szeresét veszik a cégérték meghatározásához. Ez azért ennél bonyolultabb folyamat. Kérdezhetnéd, minek bajlódnál egy bonyolultabb számítással ha ilyen egyszerűen is meg lehet határozni az összeget. Két nyomós okot tudok mondani. 1. Sokkal pontosabb értéket kapsz, amiből ki tudsz indulni. 2. A vásárló első dolga, hogy ezeket a számításokat ellenőrizze, mennyire hiteles. Befolyásolhatja, milyen feltételekkel írja a szerződést, másrészt nagy valószínűséggel hitelből fogja megvásárolni és a bank, vagy a hitelezőintézet kérheti mindkét vállalkozás (eladó és vevő) értékelését és terveit. Tehát egy profi felmérést sajnos nem lehet megspórolni.

Nézzük mi az az 5 komponens, ami meghatározó a cégértékelésnél.

1. Pénzügyi elemzés

Hiteles könyvvizsgáló nézi át a pénzügyi helyzetet, visszamenőleg 5 vagy 10 évre. Ha a céged 300 millió feletti bevételt generál és nem foglalkoztat 50 főnél több alkalmazottat, akkor minden évben csinál egy pénzügyi elemzést a cégről. De ebben az esetben más módszert használ. Természetesen a jogszabály ennél pontosabban határozza meg, kinek van könyvizsgálati kötelezettsége. Cégértékelésnél több féle módszert is alkalmaznak. Először meghatérozzák melyik módszerekkel, modellekkel dolgoznak, majd azok összevetésével határozzák meg számokban kifejező az értéket. Adnak egy optimista, egy pesszimista és egy középértéket. Ezek a számok lesznek az irányadóak az értékestésben. Természetesen minden döntés az eladóé, a közvetítő csak támogat.

2. A menedzsment önállósága

Sarkalatos kérdés lehet egy pénzügyi befektető számára. Vizsgálja a vezetőség önállóságát, hatékonyságát, kommunikációját és a tevékenységét összességében. Ha pénzügyi befektető érdeklődik, csak a megtérülést nézi. Mennyi idő alatt kapja vissza a tőkéjét. Az is szempont, hogy nem szeretne dolgozni a vállalkozásban. Egy szakmai befektető pedig a felkészültséget is vizsgálja. Mindkét tipusú befektetőnek fontos a tranzakció utáni zökkenő mentes folytonosság, profit vissza esés nélkül.

3. Folyamatok vizsgálata

Elsősorban az értékesítési folyamatot vizsgálja, de ez összefügghet a többi, cégen belüli folyamatokkal is. Például, ha a vállalkozásnak van webshopon keresztüli értékesítése is, ezt a folyamatot is vizsgálja egy hozzáértő szakember. Mindenképpen előnyt jelent, ha van egy automatizált rendszer, mint például egy CRM, de sokféle program létezik már. Ez már mutatja, hogy átgondolt, leírt folyamatok vannak. A folyamatok mutatják meg, hol folyik el a pénz a vállalkozásban. Leginkább ennél a vizsgálatnál látjuk meg, mi az amit még tökéletesíthetünk és ott profitot növelhetjük. Ezt vagy te teszed meg eladás előtt növelve a cég értékét, vagy a vevő fogja, de ez neki rövidíti le a megtérülést.

4. SWOT analízis

Biztosan hallottál már erről a módszerről. Nagyon szeretem, mert egyszerű, sok területen használható, könnyen áttekinhető. Jól mutatja, milyen lehetőségek rejlenek még a fejlődésben, milyen erősségei vannak a cégnek, illetve milyen gyengeségei, amin lehet változtatni, vagy milyen veszélyeket kell figyelembe venni. Amikor végig gondoljuk a cég helyzetét a SWOT analízis mentén, több területet veszünk figyelembe, még az előző pontokat is.

5. A konkurencia vizsgálata

Több szempontból is érdekes lehet a konkurencia. Egyrészről egy képet ad, mekkora szereplő az eladásra szánt vállalkozás az adott piacon. Értékesítés szempontjából arról is képet ad, mennyiért zajlottak hasonló tranzakciók. (Esetleg, de ezt csak zárójelben teszem, melyik konkurenciád lehet érdekelt a vásárlásban.)

Kiajánlás

A fenti szempontok irányadók a vizsgálatban, azonban más tényezők is szempontok lehetnek a profiltól, cégmérettől függően . Az egyik cégtulajdonos ismerősömnek például fontos, hogy egy megvásárolandó vállalkozás munkatársai pozitív szemléletűek legyenek és egymáshoz figyelmesek, előzékenyek, segítőkészségűek. Örüljenek egymás sikereinek, ne pedig feszültségeket generáljanak, mert az sok pénzt kihúz a tulajdonos zsebéből. Természetesen egy kissé idealista szemléletnek is láthatnánk, de a lényeg a munkahelyi alapvető jó hangulat számára.

Mindent összevetve, készül egy rövidebb leirat a cégről, amit kiajánlásra ad a megbízott közvetítő. Ebben nincsenek konkrét adatok, csak a befektető érdeklődését célozzák meg, diszkrét adatokkal. A másik dokumentum már egy több oldalas (30-40) , ami már részletesebb információt nyújt, de ezt már csak a komolyabb érdeklődők olvashatják. Ez alapján fogják ők is ellenőrízni, átvizsgálni a megvásárolandó céget, ami alapján tud ajánlatot tenni.