Amikor nincs kinek átadni a céged
Gyakran hallottam, hogy a vállalkozás vezetője/tulajdonosa elfáradt, ki akart szállni a cégből mert már jóval a nyugdíj határ felett járt. Kortársai már unokáztak, utazgattak, de ő még mindig aktívan a vállalkozásán dolgozott. Minden nap felkelt, bement az irodába, de már nem azzal a lelkesedéssel mint jó néhány évvel azelőtt. Már ő is csak a pihenésre, hobbizgatásra gondolt. Ezért, hogy kevesebb tennivalója legyen, kevesebb megrendelést vállalt. Így szépen, lassan kezdett sorvadni a vállalkozás. Amikor elérte azt a fázist, hogy kevés profit maradt, akkor gondolkodott el, hogyan lehetne még több pénzt kivenni a cégből az eladással.
Mikor gondolkodj exitben?
Az előző általános történetet sajnos többször hallottam, láttam testközelből. Ezek a vállalkozások milliárd alatti árbevétellel rendelkeztek. Bár nem nőttek ezek a cégek olyan nagyra, de így is szép eredményt értek el sok-sok év alatt. Mégis a több évtizedes munkát így elporlasztják. Nagy valószínűséggel nem automatizálták, nem fejlődtek a technika gyors fejlődésével. Ha nincs új generációs vezetés, most mindegy, hogy az egy külsős alkalmazott vagy családtag, jó ha van fiatal, ambíciózus, a világra kíváncsi vezető, mert be tudja építeni az új fuvallatokat a vállalkozás működésébe.
Ha van a vezetésben fejlődni vágyó, és – képes menedzser, akkor a vállalkozás is képes fejlődni. Ha nincs, akkor csak hanyatlik, végül elsorvad a cég. Vagyis az értéket amit sok-sok évig beletettek a vezetők, azt szépen. lassan veszendőbe megy. Mit lehet ez ellen tenni?
Amikor már csak átsuhan a gondolatban, hogy jó lenne kiszállni, érdemes komolyan elgondolkodni rajta. Nem feltétlen a közvetlen eladáson, hanem csak feltenni a kérdést magadban: „Mi kellene ahhoz, hogy eladható legyen a vállalkozásom?” Ez a kérdés elindíthat egy gondolat sort, és még több kérdést indikálhat. Ilyenkor lehet felállítani akár egy stratégiát, hogyan tudsz a cégből kilépni vagy távol lenni tőle, mégis nagyszerűen működjön és csak profitot termeljen.
Kiszállási stratégia elkezdése
Igen ám, de a gondolat és a megvalósítás között akár több év is eltelhet. Ez idő alatt, lehet, méginkább szeretnél kiszállni. Ehhez egy kiszállási stratégiát jó ha felállítasz. Ez nem azt jelenti, hogy eladásra készíted fel a cégedet, hanem a távollétedben is nagyszerűen működik. Ez, akár több év is lehet, függően a vállalkozás jelenlegi állalpotától. Ha jó előre gondolsz a nagyobb szabadságra és a fejlesztést ebben az irányban teszed cégen belül, akkor egyszerre értéket generálsz és több szabadságod lesz. Amikor pedig eljön az idő, hogy már örömmel letennéd a staféta botot, addigra felkészültél rá, hogy megtedd és biztosítsd a saját nyugdíjas jóléted és a családodét, vagy épp az új érdeklődési köröd felé fordulj. Így minőségi időt tudsz tölteni a hátralévő időben. Nem szükséges megvárni amíg leépül a vállalkozás és elveszíti dinamikáját.
Összegzés
Amikor már csak átsuhan a gondolatodon, hogy már nem szívesen, vagy nem oly nagy lelkesedéssel csinálod nap mint nap a vállalkozásod, jó ha ránézel a vállalkozásod „Értékteremtő 5+1 pillérjére”. Kézdj el felállítani egy kiszállási stratégiát, hogy ha eljön a pillanat amikor valóban szeretnél kiszállni vagy távol maradni a vállalkozásodtól, azt minél rövidebb idő alatt megtehesd. Ehhez érdemes szakembert megbízni, akinek a munkája vélhetően többszörösen kifizetődik. Mindegy, most hol tartasz, kezdj el egy önjáró vállalkozást építeni, tisztázott jogi és eszköz háttérrel!
Legutóbbi hozzászólások